Turnam, Ne Jucam, Turnam
Sursa Turnam, ne jucam, turnam
articol scris de casutalaurei blog casutalaurei.blogspot.com
Daca iti place reteta prezentata da un like pe butonul din stanga
Va povesteam acum cateva zile ca “sap” dupa activitati educative si organizate pentru Andrei. Iete aici prima….tentativa. Zic tentativa pentru ca a fost …spontana, nu o pregatisem dinainte si nici nu am dus-o cap coada dupa regulile filozofiei Montessori dar am fost foarte multumita de reactia lui Andrei si de cum a iesit.
Activitatea in sine este una de tip Montessori – viata practica, urmarind ajutarea copilasului mic sa cunoasca lumea prin joc, prin experiment. Jocul din imagine se numeste:
TurnareCred ca este un joc foarte atragator pentru orice copil. Si jucandu-l, omuletul invata sa-si coordoneze muschii, sa aprecieze cantitati si volume, sa-si creasca concentrarea si atentia.
Materiale: ca in mai toate jocurile Montesorri – o tava si recipiente de turnat - in special la inceput folositi pahare si cani mici de preferinta transparente, castronele colorate, .
Materiale de turnat: in principiu sunt de doua feluri: lichide si solide. Lichide adica apa, lapte, suc; solide - diverse…alimente: sare, zahar, orez , paste fainoase mici, mazare boabe, linte boabe, fasole boabe; boabe de ienibahar; alte materiale: nisip, pietricele, rumegus, margele…si lista poate continua. Foarte important – mai ales la copilasii mici trebuie sa fie o activitate facuta sub supraveghere, ca sa nu guste, inghita etc etc materialele. Cah (dar nu la toate )! Despre acest exercitiu, Maria Montessori spunea ca ajuta la “unirea mintii cu trupul”, unire care este conditia de baza pentru dezvoltarea vointei. Cu alte cuvinte, practicand aceasta activitate, copilul descopera ca prin vointa isi poate coordona miscarile trupului; aceasta descoperire ii va da incredere in fortele proprii si il va motiva sa abordeze activitati tot mai complexe pe masura ce abilitatile sale se vor perfectiona.
Materiale: ca in mai toate jocurile Montesorri – o tava si recipiente de turnat - in special la inceput folositi pahare si cani mici de preferinta transparente, castronele colorate, .
Materiale de turnat: in principiu sunt de doua feluri: lichide si solide. Lichide adica apa, lapte, suc; solide - diverse…alimente: sare, zahar, orez , paste fainoase mici, mazare boabe, linte boabe, fasole boabe; boabe de ienibahar; alte materiale: nisip, pietricele, rumegus, margele…si lista poate continua. Foarte important – mai ales la copilasii mici trebuie sa fie o activitate facuta sub supraveghere, ca sa nu guste, inghita etc etc materialele. Cah (dar nu la toate )! Despre acest exercitiu, Maria Montessori spunea ca ajuta la “unirea mintii cu trupul”, unire care este conditia de baza pentru dezvoltarea vointei. Cu alte cuvinte, practicand aceasta activitate, copilul descopera ca prin vointa isi poate coordona miscarile trupului; aceasta descoperire ii va da incredere in fortele proprii si il va motiva sa abordeze activitati tot mai complexe pe masura ce abilitatile sale se vor perfectiona.
Activitatea in sine:
Cand propunem copilasului, prima oara, aceasta activitate, ar trebui sa fim atenti:
- sa-I aratam cum sa toarne dintr-un recipient in altul fara sa verse – scopul exercitiului e asadar dezvoltarea indemanarii motorii si cresterea capacitatii de concentrare pe o activitate data. In functie de interesul copilului, putem incepe cu ceva lichid daca nazdravanul e pasionat de apa sau cu ceva solid – gen graunte sau boabe de mazare care turnate produc zgomot si pot fi foarte interesante pentru tanarul invatacel.
- sa-I aratam cat mai amanuntit si cu rabdare cum sa tina degetele pe vase pentru ca sa le poata manevra cat mai usor si mai sigur si cum sa apuce un vas greu utilizand ambele maini.
- trebuie sa-I explicam de asemenea faptul ca gura vasului din care toarna trebuie sa fie plasata deasupra centrului vasului in care turnam.
- Cu cat turnam mai incet si mai atent cu atat ne va iesi mai bine.
- Pentru ca activitatile Montessori sunt un preambul al muncii serioase din viata reala, e musai sa invatam copilul ca atunci cand face mizerie sa adune numaidecat. Astfel daca varsa apa sa invete a manevra un burete cu care sa stranga tot lichidul imprastiat iar daca varsa boabe sau alte matriale solide, sa-I punem la indemana o….perie, maturica din aceea mica cu care sa-l invatam sa adune.
- Ca orice activitate Montesorri, aceasta se desfasoara pe tavita; tavita are locul ei pe un raft, copilul se duce sa o ia de acolo cand vrea sa “lucreze” si trebuie invatat ca atunci cand termina sa o puna inapoi. Cu alte cuvinte, este indrumat sa fie ordonat.
No acum dupa atata teorie, sa va spun ce am observat eu practic: v-am spus ca a fost o activitate spontana, se plictisea si m-am gandit ad hoc sa-l pun sa “lucre”. Cu alte cuvinte, inca nu am amenajat raftul de activitati Montessori dar cuget intens la asta. Jocul i-a placut foarte mult lui Andrei si nu a parut deloc deranjat ca-l ….cicaleam cu privire la detalii. Intai i-am aratat cum sa apuce vasele sa nu verse continutul (ceea ce oricum s-a intamplat din plin), apoi am insistat sa o faca atent. Este mai implusiv din fire si avea tendinta sa verse apa dintr-o data improscand de mama focului. Dupa cateva atentionari – ii repetam : Incet, Andrei, incet, am observat ca ma asculta, chiar ma asculta, a inceput sa manevreze recipientele mai atent si de cateva ori chiar a reusit performanta sa toarne dintr-o parte in alta fara sa verse. I-am pus si un buretel la indemana si i-am aratat cum sa adune apa care o varsa dar n-a parut pasionat de partea asta - no, cam multe pretentii am si eu; nici eu n-am insistat caci il cicalisem destul cu “mai incet, Andrei”, “apuca tine, Andrei”. Cu alte cuvinte, ne-a placut si am descoperit si ca e teribil de util si de distractiv. Data viitoare o facem cap coada, adica inclusiv strangem silitor cand varsam ceva si ducem tava la locul ei cand terminam. Oricum va tinem la curent.
P.S. Toate informatiile teoretice sunt compilatii dupa texte citite de mine pe net. Eu doar le-am pus in practica.